Cennet Jönsson´s Triple Bass Fantasy

Triple Bass Fantasy består av:

Cennet Jönsson - saxofoner & basklarinett
Mattias Hjorth - kontrabas
Hans Andersson - kontrabas
Johnny Åman - kontrabas
Lisbeth Diers - percussion, sång

- Nyskriven originalmusik och fria improvisationer i en vild och oblyg mix framförd av en oortodox kvintett. Grooves och starka melodier!

Gruppen hade sin premiärspelning 27 februari 2008 på restaurang La Couronne  i Malmö. Konserten ingick i Kopasetics konsertserie KOPAworkshop. TBF avslutade KOPAfestival 2008 den 4/10 med konsert på Mejeriet i Lund och har även spelat i Lunds Domkyrka, på Nefertiti i Göteborg, Babel i Malmö, Kulturen i Lund, Dunkers Kulturhus i Helsingborg och på Alvesta jazzklubb.

CDn A Secret Sign finns ute nu! 



 


Pressröster:
 

Alvesta Jazzklubb 17 januari 2009:
 

"Så drar bandet igång med låten “First Run”. Det känns att det är en Cennet Jönsson-låt. Vackra melodier drivet av basslingor i stället för harmonier. Cennet har varit kreativ i nyttjandet av resurser. Lisbeth Diers röst blir ett extra instrument och bildar sektion med Cennets saxofon eller klarinett. Basisterna plockar upp stråken med jämna mellanrum. Aldrig känns det konstruerat eller fel. 

Image
 
Ljudbilden blir intressant, med ett tunnare mellanregister än normalt. Jönssons krispiga ton får ett särskilt skimmer. Slagverkare Diers är kreativ och hennes olika instrument får också en ovanlig tydlighet och lite mer framskjuten roll. Den normala svängdynamiken mellan en basist och en trummis är satt ur spel och en annan slags spänning växer. Därför finns det inget slentriant över detta och jag tycker mig märka en extra närvaro från musikerna i bandet. 

Förutom den intressanta, ovanliga och lyckade sättningen får vi höra en rad mycket bra kompositioner. ”Nice Stew” svänger. I "Forever More" får vi höra en helt ensam basklarinett som får Alvestapubliken att bokstavligt talat tappa andan. 100 personer sitter blixtstilla, någon med en halväten smörrebröd tre centimeter från läppen. När bandet kommer in är det i en fortsatt suggestiv ton. Hans Andersson hinner leverera ett magiskt solo innan den där remouladsåsen har hittat hem. I Svängiga ”Afro Jive” får vi höra ett fantastiskt solo med stråke av Mattias Hjorth. Konsertens höjdpunkt är ”Base Three” med ett drum 'n' base-sväng som ger en inblick i Lisbeth Diers makalösa musikvärld. Samtidigt som hon svänger med sina instrument rappar hon ett tema på obestämt språk i dialog med front-Cennets melodier. Åman släpps här lös i ett trading-solo som är humoristiskt men nyanserat. 

fyra basar.jpg

 

Cennet  kunde inte hålla sig från att bjuda upp Mattias Welin som en fjärde kontrabasist på scen under kvällens extranummer. Tre basar blev fyra."
Foto: Bo Granefeldt 

- Magnus Thuvesson/ Orkesterjournalen


"I stället för att satsa på att visa muskler gick gruppen målmedvetet in för att grundligt utforska alla de intrikata och nyansrika rytmiska och harmoniska möjligheter som ges med tre basar som spelar med och mot varandra, utan att backas upp av något ackord-instrument. Förklaringen till att bandet är betydligt mer än bara en kul gimmickgrej är utan tvekan att den som basar över basarna är en av Sveriges mest uttrycksfulla och innerliga saxofonister, Cennet Jönsson. ...musiken utmärktes av en genomgående bärande idé och en stark vilja att utforska nya musikaliska marker. Ofta började låtarna med en enkel basfigur, som på olika sätt utvecklades åt olika håll av de tre basisterna, under det att Cennet Jönsson la på ett drömskt intensivt sax- eller basklarinett-tema, som ibland gick över i intensiva crescendon, och ibland höll sig kvar i det meditativt stilla. ...man förtrollades av vad Mattias Hjorth, Johnny Åman och Hans Andersson gjorde med sina basar, uppbackade av fenomenet Lisbeth Diers, som med små åthävor skapade ett myller av rytmer som bar upp och lyfte allt det andra. Och så till det, en inspirerad Cennet Jönssons fantastiska spel som grädde på moset."
- Magnus Nilsson/Smålandsposten

 

"Gruppen inledde med en vacker komposition av Jönsson, där basisterna tillsammans skapade klanger, vilket gav en härlig fond för Jönssons lyriska spel på sopransax. Repertoaren var rikt varierad och innehöll influenser från olika genrer och kulturer. En arabiskklingande melodi framförd med basklarinett och stråkspel på kontrabas av Johnny Åman fastnade i mitt minne, medan sista numret före pausen istället hade afrikanska förtecken och bjöd på hett, utåtriktat tenorsaxspel av Jönsson, hela tiden pådriven av fenomenala Lisbeth Diers. I  Jönssons spel anas influenser från John Coltrane och Dave Liebman, men han är dock en personlig solist och torde vara en av landets främsta utövare på den svårbemästrade sopransaxen."
 - Kristian Larsson/Lokaltidningen. Alvesta

 

 

 

 

 

 

 

Basisterna skapade sköna klanger tillsammans med Cenneth Jönsson på sopransaxofon.
Foto: Bo Granefelt.




Mejeriet i Lund 4 oktober 2008:


"Saxofonisten Cennet Jönssons grupp med trummisen och slagverkaren Lisbeth Diers och de tre kontrabasisterna Mattias Hjorth, Hans Andersson och Johnny Åman avrundade årets KOPAfestival med sin premiärspelning på Mejeriet i Lund. Cennet Jönssons kompositioner är alltid idérika och melodiöst konturskarpa. Sättningen med tre basister ger både en enorm fyllighet i soundet och vida ramar för en fantasirik och kreativt sökande improvisationskonst. Lägg därtill oförställd spelglädje och en livsbejakande busighet inte minst från Mattias Hjorth och Lisbeth Diers. Jag väntar med förväntan, förtröstan och glädje på skivan."
- Magnus Eriksson/Bäst just nu www.rootsy.nu