Andersson/Nilsson/Anderskov: Triofolded
Detta är trion Andersson/Nilsson/Anderskovs debutskiva. Musiken är improviserad och spänner över ett brett spektrum, den kan vara både minimalistisk och kalejdoskopisk, melodiös och mer abstrakt, rytmisk eller mer svävande. I trions approach finns också den intressanta dynamiken mellan det individuella och det kollektiva, vilket gör att både tålamod och envishet blir användbara verktyg för musikerna - musik med både spänning och avspänning!
Thommy Andersson - bas
Peter Nilsson - trummor
Jacob Anderskov - piano
Improviserat
100%Köpenhamn
66%Tålamod
75%Envishet
15%KOPACD 033175 SEK / -- EUR
Titlar:
1. I seg int ommä
2. Välesehe
3. Harta borti harta jär brano å harta borti hä jer..
4. He gäll int annä
5. Nalta
6. Si-att
7. He
8. Sugljud
9. Tjoller
10. Wors jär a´Jazzn?
11. Båttn
Inspelad 24 juni 2009 i On Location Studio, Köpenhamn av Thomas Vang. Mixad och mastrad av John Fomsgård på Karmakrew, Köpenhamn.
Pressröster:
"När basisten Thommy Andersson, trummisen Peter Nilsson och pianisten Jacob Anderskov möts blir resultatet fritt sökande och dynamiskt i sin klangrikedom, men också lyhört; de tremusikerna reagerar på varje infall och vinkling i suveränt samförstånd. Musiken pendlar mellan det djupt konkreta och eteriska, men den svävar aldrig i ett vakuum. Varje del är laddad av sin relation till en helhet, som trion både skapar och upplöser i ögonblicket. Så upphäver musikerna också pianotrions traditionella hierarkisering i ett ömsesidigt sökande där instrumenten blir likställda."
- Magnus Eriksson/Svenska Dagbladet
"Musiken böljar fram och tillbaka och kan ändra karaktär utan förvarning. Det här är ingen klassisk pianotrio i någon traditionell mening. Här finns en frihet till både tempo, rytmik och toner. Det betyder inte att allt är oplanerat, tvärtom. Att spela musik på det här sättet bygger på en stark gruppkänsla och respekt för varje medlems speciella personlighet. Den här musiken är värd att möta och då helst med öppna sinnen."
- Torsten Eckermann/Lira
"Musiken är i allra högsta grad kollektivt skapad, långt ifrån konceptet stjärnsolist plus understödjande komp. Som märkligast blir det i stycken som He gäll int annä, där de tre liksom fryser tiden och gemensamt kreerar en suggestiv ljudvärld. Wors jär a´Jazzn? står den s k konstmusiken nära och får mig att associera till en hotfullt framrullande våg. Ju mer trion tänjer på gränserna, desto starkare blir musiken."
- Jörgen Östberg/Orkesterjournalen
"Hela skivan skapas ur improvisation, och ingen av basisten Thommy Andersson, trumslagaren Peter Nilsson eller pianisten Jacob Anderskov låser in sig i några hörn. Variationen är stor, från det minimala anslaget i den prövande Välesehe till den snabba frijazzen i Tjoller. Och den korta Sugljud kläder sig snarare i en konstmusikalisk skrud."
- Magnus Nygren/Soundofmusic.nu
"Triofolded är trions debutalbum, och innehåller musik uppbyggd kring flera skikt och med många nyanser. Fundamentet är en form av strukturerad improvisationsmusik, där minimalism och konst-musikaliska uttryck inte är vansinneslångt borta. Lika påtagligt som beundransvärt är det samförstånd som råder musikerna emellan, vilket också gör att de, var och en på sin kant, oaktat musikens komplexitet har förmågan släppa tyglarna utan att behöva leta för att återfinna varandra."
- Peter Bornemar/digmusic.se
"Jazz-trio stræber imod nye horisonter..oplevelsen er lige så syret, som den er fængslende. På cd’en balancerer bassisten Thommy Andersson, Peter Nilsson på trommer og pianisten Jakob Anderskov hele tiden lige på kanten af udfordrende klangcollager i fri dressur og helstøbte, helt stramme forløb for en eller flere musikere. Det begynder engleblidt og afslappet med en lækker, klaverbåret jazzballade, I seg int ommä (Jeg holder med dig) og kulminerer på næstsidste skæring med en hårdhændet omgang klaverboksning – både inden i og uden på instrumentet. Wors jär a’Jazzn? eller ’Hvor er den jazz?’ lyder, som om helvede bryder løs med alle klaverstrenge i fuld resonans på en gang. Resten af cd’en befinder sig i et helt specielt landskab mellem de to poler. Den insisterende trioimprovisation He (at lægge) er helt fabelagtig med en både rolig og alligevel fremadstræbende grundstemning, og et rigtig godt eksempel på det åbne, nærmest gennemsigtige lydbillede, der kendetegner hele pladen. " - Henrik Friis/Politiken
"Dansk-svensk impro uden tilsætningsstoffer. Når jeg kalder musik organisk er det som regel fordi, at der er en levende følelse i musikken. Jeg kan høre at den trækker vejret, at den omsætter den opfangede energi. Nogle gange er det så fremherskende at jeg får billeder frem på nethinden, hvor det organiske bliver konkret. En skovbund der ånder en tidlig morgen eller saftig, blød og velduftende muldjord der bringer liv til de små grønne spirer. Billeder er der nok af når jeg hører Triofolded.
Pianisten Jacob Anderskov er igen gået sammen med bassisten Thommy Andersson og trommeslageren Peter Nilsson i en trio, hvor musikken er 100 % improviseret. De er alle tre særdeles erfarne impro-musikere og denne plade er dejligt eksempel på det. De spillede sammen fra 1999-2002 og har heldigvis igen fundet tid og lyst til at arbejde sammen. De spiller rent og frit uden overflødige tilsætnings-stoffer. I spændinger mellem minimalistiske enkeltheder og kaos finder de tre musikere sammen om et udtryk hvor alle tre er lige vigtige. Dette dansk-svenske samarbejde er improjazz af høj international standard."
"En av årets bästa danska jazzplattor!"
- Niels Overgård/jazznyt.blogspot.com
"This masterful recording by Danish bassist Thommy Andersson and pianist Jacob Anderskov, plus Swedish drummer Peter Nilsson—each of them a leader in his own right—presents a Nordic interpretation of free improvised music. The focus of the trio is not on energetic, dense and fiery playing but on the intensity of responsive and patient interplay, tonal richness, and changing dynamics, where the leader of each improvisation is challenged by the other players in true democratic manner, free of any hierarchy. Triofolded features eleven short improvisations, all recorded on the same day in June, 2009 in Copenhagen. All present the wide expressive strategies of each of these highly experienced and creative musicians, and of the trio as a sympathetic collective. Each improvisation moves between a few moods and colors, as demonstrated by the opener I seg int ommä, that begins as a simple ballad, transforms into an abstract improvisation on the cymbals and matures as a spare duet between bass and drums. On the improvisations Välesehe and He gäll int annä, concrete sounds produced by arco bass and ethereal drums and piano set the distant atmosphere of collective interplay. On Harta borti harta jär brano å harta borti hä jer nalta, Nalta and Tjoller, Andersson dictates a rhythmic groove and the basic structure of the improvisation but Nilsson and Anderskov keep challenging him, each one developing Andersson's rhythmic theme differently, letting his own playing to dissolve again and again until the rhythmic groove takes over and blossoms as a mutual melodic playing. Si-att is a beautiful, nuanced drum solo, followed by abstract and minimalist interplay of bass and drums on He patiently gains momentum, as the trio, through responsive interplay, researches the possibilities of trio improvisation. On the short Sugljud and Wors jär a´Jazzn? Anderskov focuses on the silent gaps in his minimalist solo playing and the tension that this silence evokes. The closing improvisation, Båttn, is a slow, spare bass solo that highlights the deep tones of this expressive instrument. Triofolded is a true and deep demonstration of creative art that is totally improvised in the moment."
- Eyal Hareuveni/All About Jazz