Meloscope

Meloscope startades av Peter Danemo 2006. Efter att de senaste 8-9 åren haft sitt huvudsakliga musikaliska forum i Peter Danemo Kapell, växte sig längtan stark efter att ha en liten grupp igen. Tanke blev till handling och Meloscope föddes. Korta kärnfulla kompositioner som lämnar mycket osagt är basen för gruppens musikaliska äventyr. Detta är ingen musik som lämnar tvärsäkra svar eller erbjuder snabba lösningar. Snarare odlas glädjen över att saker och ting sällan blir som man tänkt sig.

Musiken framförs av:
Joakim Milder - tenorsaxofon
Cennet Jönsson - saxofoner & basklarinett
Christian Spering - kontrabas
Peter Danemo - trummor

Bandets premiärspelning på Glenn Miller Café i Stockholm, 31 maj 2006, spelades in och CD'n "Re: Someone Lost" släpptes samma år.

Meloscopes 3:e CD "Through The Looking Glass"  finns ute nu!

Se filmklipp och lyssna på West of East live från Glenn Miller Café.


Cennet Jönsson                                  Joakim Milder

Christian Spering                                 Peter Danemo
Foton: Alexander Mahmoud


Foto: Mats Persson

Meloscope Deluxe är, precis vad namnet antyder, en utökad version av kvartetten Meloscope. Henrik Frendin – viola, Mats Rondin – cello, och Staffan Mårtensson – klarinett tillför sin bild av Meloscopes musik, många gånger som en reflektion i ordets rätta bemärkelse. Det improviserade och improviserade i relief. Det bästa av två världar möts, utan att någon del får göra avkall på sin identitet. Ny musik baserad på Meloscops improvisationer framförd av en samling av Sveriges främsta musiker inom sina områden.


Foto: Mats Persson

Kolla in CDn "Meloscope Deluxe"!


Så här skriver Magnus Nilsson i Smålandsposten om Meloscopes konsert  i Alvesta 26/9 2009:

"En konsert utöver det vanliga

Cennet Jönsson, Joakim Milder, Christian Spering och Peter Danemo tillhör de allra mest spännande musiker vi har i Sverige i dag. När de samlas under Danemos vingar som Meloscope är det med andra ord en verklig drömuppställning, och hade det rört sig om fotboll hade det varit som att ha dubbla uppsättningar av Zlatan och Henke Larsson kutande runt på Virdavallen. Det intima samspelet drevs dels på av den intensiva rytmmaskinen Danemo/Spering och dels av den starka viljan att ständigt söka nya uttryck i gränslandet mellan Coltrane, Coleman, Ayler och den europeiska jazzen som alltid har utmärkt dessa fyra musiker.
Något som är karakteristiskt för Meloscope är att gränserna mellan det improviserade och det skrivna är både vaga och ohörbara. Detta ger en alldeles särskild spänning i deras musik, där det finns en uppenbart stark skriven struktur bakom det skenbart oordnade i de fria impro-visationerna, vilket gör att man aldrig hör när det fria övergår i det skrivna. Men så plötsligt i kaoset bara landar alla fyra med millisekundprecision på en välsynkad figur där de antingen stannar, eller får ny fart ut i det okända (eller om det nu är det skrivna?). Och förutom att det är välklingande är det också ett spännande sätt att bryta upp den vanliga tema-solo-tema-struktur som är förhärskande i 99,9 % av all jazz.
Vad som också utmärker Melsoscopes musik är avsaknaden av ackordinstrument. Detta i kombination med Sperings drivande basspel, som lägger mer tonvikt vid rytm än harmoni, skapar en bakgrund som ger Jönsson och Milder en harmonisk frihet som tillåter dem att gå åt vilka håll som helst, vilket de också gjorde i lördags "


Henry Lövbom i Västerbottens Folkblad skriver om Meloscopes konsert i Umeå 1/2 2007:

"Ett helt lysande samspel

FÖRRE UMEÅBON Peter Danemo gästade i torsdags kväll jazzstudion med sin nya kvartett Meloscope, som just släppt sin första skiva. Och det måste konstateras att man ska höra Peter Danemo live för att riktigt uppfatta vilken skicklig och begåvad trumslagare han är. Peter spelar nyanserat och varierat med både diskreta och ljudstarka effekter. Medmusikanterna är rena jazzeliten – Christian Spering, den fantastiskt duktige basisten, och saxofonisterna Joakim Milder och Cennet Jönsson, som båda är solister av den högre skolan.
Repertoaren var till stor del hämtad från den nyss nämnda skivan, bland annat ”Jim”, en hyllning till tenorsaxofonen som instrument, och ”Major Minor” men här i en annan version än på skivan."

Och bl.a. nedanstående kunde man den 3 juni 2007 läsa i DN, signerat Johannes Cornell, om Meloscopes konsert på BLISS-festivalen i Stockholm:

"Hos Meloscope finns en dragning till kammarmusik. ..en till stora delar komponerad musik. Det är en sofistikerad form av jazz, där enskilda solon inte bara fungerar som personliga uttolkningar utan förefaller att bära den kompositoriska intentionen."