Pappas Skägg

Musiken framförs av en unik 10-manna-ensemble bestående av samtliga KOPAmusiker, med dubbeluppsättningar av saxofon, gitarr, keyboard och trummor samt percussion och kontrabas. Alla tio är samtidigt kompositörer och skriver varsin del i sviten. Gemensamt är intresset för starka melodier, spännande klanger och intrikata rytmiska förlopp allt med viktiga inslag av improvisation.

Den röda tråden är 10 olika karaktärer löst baserade på den franska barnboksserien Barbapapa.  Barbapapa (en omskrivning av barbe à papa =pappas skägg) är ”en varelse med förmåga att ändra sin form till praktiskt taget vad som helst”. Hans fru och barn har alla specifika karaktärer, färger, intressen och egenskaper. De råkar ut för många spännande äventyr.

Detta har tjänat som en ledstjärna för musiken – de olika delarnas strukturer har utformats och satsernas skiftande karaktärer samordnats till en helhet. Mattias Hjorth fungerar som huvudansvarig ”regissör”, med rollen att, tillsammans med de andra musikerna, varsamt arrangera och foga samman de 10 kompositionerna till en större enhet.


Pappas Skägg på Fasching i Stockholm 7/12, 2011. Fr v Loic Dequidt, Maggi Olin, Peter Danemo, Lisbeth Diers, Mattias Hjorth, Cennet Jönsson, Peter Nilsson, Henrik Frisk, Mats Holtne, Krister Jonsson. Foto:Gunnar Holmberg//DIG Jazz©

Pappas Skägg är ett äventyrligt och färgrikt verk som förenar musikalisk värme och nyfikenhet med expressiv rytmik och flerdimensionell spontanitet.

Projektet stöds av Konstnärsnämnden.
 

Cennet Jönsson – sopransax
Henrik Frisk – tenorsax, basklarinett
Krister Jonsson – gitarr
Mats Holtne  – gitarr
Maggi Olin – piano, Fender Rhodes
Loïc Dequidt – piano, Fender Rhodes
Mattias Hjorth – bas, "regissör"
Lisbeth Diers – percussion, elektronik, röst
Peter Nilsson – trummor
Peter Danemo – trummor

Pappas skägg

Pressröster:

Fasching, Stockholm, 7/12 2011:
"Nio svenska och en dansk musiker hemmahörande på skivbolaget Kopasetic presenterar det hittills okända sambandet mellan jazz och den franska barnboksfiguren Barbapapa. Eller rättare sagt: sambanden. För de är flera. Hela tio stycken, faktiskt. Lika många som musikerna, vilka bidrar med ett stycke var till sviten de framför på Fasching.

Flera låtar speglar karaktärer från böckerna, som Barbafin och Barbaskön. Men där finns också några metafigurer, som Barbagrå och Barbasju.

...Konserten börjar och slutar med två afroanstrukna kompositioner av saxofonisten Cennet Jönsson och gitarristen Krister Jonsson. Däremellan en massa musik som... helt klart tar ett jazzmässigt brett grepp på de många egenheter som författarna Anette Tison och Talus Taylor ursprungligen tillskrev den formbara och färggranna familjen Barbapapa.

Själva sättningen är inte minst utslagsgivande. Ensemblen är ingenting i stil med ett storband, utan i princip en dubbelkvartett om två saxofonister, två pianister, två gitarrister och två trumslagare – plus en basist och en slagverkare. Pianisterna Maggi Olin och Loïc Dequidt varvar flygel med Fender Rhodes, men i övrigt handlar det mycket om samverkan på samma villkor. Det samlade slagverket är en riskfaktor, men flyter smidigt inte minst tack vare Peter Danemos eleganta spel. Emellanåt lyfts blickarna från notbladen och allt tycks gå mer på känsla. Då låter det riktigt maffigt." - Johannes Cornell/DN


Foto: Oscar Zander


Design: Jesper Gaarde

Turnéplan 2011;
7/12 - Fasching, Stockholm 
10/12 - Teatersalen, Dunkers Kulturhus, Helsingborg
11/12 - Studio 7, Malmö -  konsert & radioinspelning
20/12 - SRP2, jazzradion från Studio 7, Malmö