Cennet Jönsson Quartet: Antelope Dance

Cennet Jönsson - sopran- och tenorsaxofon, basklarinett
Krister Jonsson - gitarr
Mattias Hjorth - bas
Peter Nilsson - trummor

Detta är CJQ's andra skiva, den första ("Jazzman") släpptes 2003. Surrealistiska, färgrika landskap. Skuttande, dansande hovdjur i mystisk förening på den afrobalkanska savannen. Baobopträdet vajar i vinden.

Skivan kan också beställas via cdbaby.com

Afro Latin Groove
33%
Lyriskt spel
72%
Surrealism
29%
Närvaro
100%

KOPACD 020169 SEK / 18 EUR

Titlar:

1. Galucia
2. Baobop 
3. Sweet Drops
4. Professor Nutty 
5. So it Seems  
6. Antelope Dance
7. Lullaby of the Sea

Alla kompositioner av Cennet Jönsson. Inspelad i Gula Studion, Malmö 17-18 maj 2007 av David Carlsson. Mixad och mastrad av David Carlsson i Chateau Burlesque, Malmö. CD-master av Stage Tech, Limhamn. Producerad av Cennet Jönsson.

Pressröster om "Antelope Dance":

"På Antelope Dance ger Cennet Jönssons kompositioner perfekt utgångslpunkt för lyhörda växelimprovisationer. Jönsson själv pendlar mellan ett lyriskt utspel på sopransaxen i låtar som Lullaby Of The Sea och mer frenetiska solon på tenorsax och basklarinett. Gitarristen Krister Jonsson spelar med sedvanligt humör, men han visar också sin sprödare sida i läckra kontraster mot hans mer vildsinta, men alltid briljanta rockstänkta jazzteknik. Rytmsektionen Mattias Hjorth och Peter Nilsson piskar på när det behövs, men ger också musiken rymd och nödvändiga vilopunkter."
- Magnus Eriksson/Lira


"Det här är nutidsjazz som jag gillar skarpt. Cennet har skrivit allt
material och hans sopransax, tenorsax och basklarinett retar, svävar
och samtalar med de övriga i kvartetten; Krister Jonsson elgt, Mattias Hjorth kontrabas och Peter Nilsson slagverk. Det är ”tydlig” och melodiös musik där alla röster väger lika tungt. Modernt? Förvisso, men knappast svårt att ta till sig. Här finns influenser från såväl David Liebman som Wayne Shorter, men främst är det Cennet själv vi hör. Elgitarristen Krister Jonsson ligger på gränsen till ”distat” sound, men svarar upp och kontrasterar mot Jönssons sång."
Tor-Björn Lyrhed/Linköpingsposten


"Mina damer och herrar, det här kan vara årets bästa jazzskiva... Saxofonisten Jönsson har komponerat sju varierade och mycket starka låtar. De rör sig mellan det ljuva och ömsint vackra till energiskt pulserande dansrytmer med tydliga afrokryddor. Gitarristen Krister Jonsson målar skönt med sina färgrika klanger. Mattias Hjorth lägger trygga horisontlinjer med sin bas och den flyhänte och innovative trumslagaren Peter Nilsson har en framträdande position i ljudbilden. Jag ser här något nytt för ovanlighetens skull. Det här är nämligen så underbart originellt och så sagolikt snyggt att ståpälsen nästan spräcker skjortan." ***** 
-
Bo Levander/Jönköpingsposten


"Cennet Jönsson har en spikrak lättigenkännlig ton, speciellt i sopransaxofonen men hans tenorspel är också inbjudande... Det är musik som inte tar några kommersiella stigar utan musikerna gör sin grej utan sidoblickar. Genom den fria rytmik som Peter och Mattias producerar känns musiken lätt och luftig. Cennet och Krister gör genomgående bländande solopartier. Gruppens klang skapar en skir atmosfär där den vackert avspända Sweet Drops ger stor behållning.
Här har Mattias ett välformat solo med vackra gitarrklanger i ryggen. Sopransaxen adderar en varm atmosfär. Intensiteten i Professor Nutty visar att gruppen inte enbart är sköna landskapsmålare. Tvärtom, här ges järnet där trummorna piskar fram solisterna till våldsamma utbrott. I Cennets fall är det nu tenorsaxen som talar."
 - Göran Olson/Digmusic.se   


"Cennet's soprano work is quite accomplished - bell-like, pure, with an occasional burr for grit. He can be quite notely as well - filling the musical space with accelerated runs. In that he has some of the technique of Dave Liebman. Krister Jonsson on guitar is an important voice in the group. He can comp with sense, and his soloing is in the Abercrombie/early Rypdal lineage. It’s smart, electric, spacy but in control. Hjorth on bass and Nilsson on drums form key elements of the sound. They push, hold steady and make it all swing. A Latinish seven-four Galucia gives the truth to the above. The rhythm section really kicks on Baobop, again with a Latin feeling pulse. Krister’s four-on-the-floor riff kicks Cennet to a high flight on soprano. A pretty ballad comes up next on Sweet Drops, notable for a Hjorth bass solo with Hadenesque lyricism. Cennet switches to tenor on Professor Nutty, a bright and cooking, furiously swing­ing number a la DeJohnette’s Rock-like swingtime. Krister waxes prolific in a definite Fusion mode and he sounds just great. Cennet’s tenor hits it on the nose; he sounds inspired with plenty of ideas and a great sound. Drummer Nilsson trades some provocative fours with Cennet and further shows his imaginative style. Lullaby of the Sea goes back to a ballad style. Cennet plays a lovely head and he shows he can utilize a slight vibrato without sounding mawkish. Cennet seems on the verge of establishing himself as an impor­tant voice on the soprano. The group plays a solid set and kicks the gong at all the right places. It is a very good record. I think anybody with a ear for contemporary Post-Bop with a Fusion edge will find it a welcome addition. This is a group of which I would love to hear more."
- Grego Applegate Edwards/Cadence Magazine


"Ingen støy. Ingen elektronikk. Bare nymotens bebop. Jeg har en følelse av at det er omtrent sånn John Coltrane ville ha spilt, om han hade levd i dag. Cennet Jönsson Quartet er spennende. Unn deg et søk i Baobop, og du vil blant annet høre trommespill du ikke hører hver dag...  
Et ensemble som ellers gir god plass til gitaristen Krister Jonsson. Heldigvis. Han er like flink til å legge et tungt, rockbasert groove som han er til å «pirke» et komp i balladetempo. Så har jeg oversett bassisten, herr Mattias Hjorth? På ingen måte. Soloen han presterer i Sweet Drops er noe av det vakreste jeg har hørt på lang tid. Antelope Dance er ei svært forseggjort plate. Jeg har lagt dette albumet inn på mobilen min, og spesielt Professor Nutty ser jeg notert på heavy rotation.
Arild Rønsen/jazznytt.no


"Cennet Jönssons sopransax är en tornsvala med falkvingar – graciös och muskulös, når högt upp i det blå och dyker så plötsligt att han redan landat när man väl känner vinddraget. Det är ett rikt, äventyrligt och samtidigt totalt kontrollerat spel, en energistråle, och få saxofonister håller för så mycket lyssning som Cennet Jönsson. Gitarristen Krister Jonsson kan också spela allt han önskar sig, men har dessutom en busig sida och smak för skräpigare ljud – det vildvuxna slide-liret i titelspåret är en höjdare. Så de två funkar perfekt ihop – lagom lika och olika. Antiloperna verkar speciellt gilla tryckare, alltså blommar Cennet Jönssons balladspel lite extra här - känsligt, lent och sökande, men utan att någonsin kännas bräckligt."
- Alexander Agrell/Sydsvenskan 


Baobop är en intensivt svängig låt där båda (Jönsson & Jonsson)  spelar inspirerade solon. Basisten Mattias Hjorth spelar ett fint melodiskt solo i balladen Sweet Drops. Antelope Dance börjar med ett gitarriff och utvecklas till en underfundig rolig låt där steget till Led Zeppelins Jimmy Page är nära. När Cennets läckra spel på sopransax tar vid ändras formen igen. Hela skivan är ett roligt musikaliskt äventyr i den djungel som ibland blivit alltför säker och förutsägbar.
- Jan Backenroth/Skaraborgs Allehanda


"Bäst just nu. Den skånske mästersaxofonisten med stjärnskottet Krister Jonsson på gitarr. Helt i klass med Joe Lovano och John Scofield, om inte bättre."
- Magnus Nilsson/Smålandsposten


"Skånebaserade saxofonisten Cennet Jönsson måste ses som en av landets mest betydande jazzmusiker. Nya skivan Antelope dance ger prov på improviserad jazz av bästa märke. Cennet håller sig i huvudsak till sopransaxen och har några vidunderliga solon, oftast i balladtempo. Men han piskar upp tempot med sitt tenorspel i Professor Nutty. Krister Jonsson spelar äventyrlig gitarr, Peter Nilsson är en väldigt drivande trummis och Mattias Hjorth lockar feta toner ur basen."
- Uno Ohlson/Norrköpings Tidningar


"Kompositioner som ger perfekt utgångspunkt för den kreativa fantasin och det improvisatoriska drivet hos Jönsson och den mångsidige gitarristen Krister Jonsson, som här visar en del av sin vildsintare sida."
- Bäst just nu/www.rootsy.nu


"Antelope dance är fylld av fritt hållen originaljazz med mycket afro/latinfusionrytmer. På tenorsaxen blir det kraftfullt i Professor Nutty, men sopranen är Cennets starkaste uttryck, hans konstnärliga röst. 
Särskilt balladerna känns nära och personliga, som lyriska små berättelser. Därför är det Lullaby of the Sea, So It Seems med dubblerade stämmor och valsen Sweet Drops jag återkommer till. 
- Martin Erlandsson/Hallands Nyheter


"Jönssons fantasifulla kompositioner har en färgrik sammansättning med rytmisk variation. Jönsson luftar sina lungor, företrädesvis på sopransax, och då vajar jazzträdet i vinden när han målar sina färgstarka, surrealistiska landskap. Han har bra support av Krister Jonsson som trollar fram en skön klangrik mix av konventionellt och nyskapande sökande. Det som fulländar fyrspannet är rytmduon Hjorth och Nilssons träffsäkra samarbete. Bekanta er gärna med Cennet Jönsson Quartet." 
 - Hans-Erik Bergman/Sundsvalls Tidning


"Hvis Lund lå i Afrika." "Pladen rummer bevægende smukt og lyriskt saxspil, grovkornet groovy guitar, flagrende bækkenspil og tykt basspil.
Musikerne er i ørehøjde med hinanden, der er masser af plads til improvsation og det er tydeligt at de kender hinandens ressourcer godt, så de kan være med til at fremme det bedste ved hinanden. Musikken er med til at skabe billeder af afrikanske savanner set gennem en surreel farverig og varm tegneserieoptik."
- Nils Overgård//Jazznyt.blogspot.com


"Här flankeras Cennet Jönsson av gitarristen Krister Jonsson vars gitarr skiftar uttryck med låtarnas temprament, från distade rockriff till akustiskt och vackert. Gott stöd kommer från basisten Mattias Hjorth och trumslagaren Peter Nilsson. Och över alltihopa svävar Cennet Jönssons karaktäristiska sopransax, över en helhet inspirerad av rytmerna i färgrika landskap. Han trakterar även tenorsax och basklarinett i sina personliga och stämningsfyllda kompositioner."
- Olle Hernegren/ Nya Wermlandstidningen


"Der er noget umådeligt løssluppent over gruppens udfoldelser, og pladen strutter af umiddelbarhed og spilleglæde... Hvor er det fedt! Der er en enorm energi i musikken. Den fræsende tenor kombineret med Jonssons sprudlende guitar i de hurtige numre er en medrivende kombination. Det gode resultat skyldes ikke mindst det drive og den rytmiske sikkerhed, der administreres af Mattias Hjorth og Peter Nilsson."
- Ole Nimand/Jazz Special