Epstein / Åman / Nilsson: Redshift

Detta är Epstein / Åman / Nilssons debutskiva. Den här svensk-amerikanska gruppen såg sin början under Peter Epsteins besök i Sverige 2012 och skivan spelades in i samband med att trion gjorde sin första sverigeturné ett år senare. Musiken på skivan har i två fall skrivits av gruppen gemensamt medan resten av kompositionerna kommer från Peter Epsteins penna. Det stod snabbt klart att det fanns en kemi i den här konstellationen som bandmedlemmarna ville ta vara på och fortsätta utforska. Man har hittat fram till ett sound som är både distinkt och personligt, där Peter Epsteins sax visar de melodiska vägarna genom omväxlande musikaliska landskap som kan leda genom både skogar och städer, men ibland även rakt in i den mänskliga naturen.

Peter Epstein - alt & sopransaxofon 
Johnny Åman - kontrabas 
Peter Nilsson - trummor

Originalkompositioner
100%
Melodiöst
87%
Groove
72%
Vackert
100%

KOPACD 046175 SEK / 20 EUR

Titlar:

1. Introduction 
2. Constance 
3. Cumulus 
4. Deep Breathing 
5. Feast & Famine 
6. Red Shift 
7. Interlude 
8. Painfully Simple 
9. The Leaf's Impression 

Alla kompositioner av Epstein förutom 1 & 7 av Epstein/Åman/Nilsson. Inspelad i Gula Studion, Malmö 1 & 2 juni 2013 av David Carlsson. Mixad and mastrad av David Carlsson i Château Burlesque, Malmö. Producerad av Epstein / Åman / Nilsson.

Pressröster:

"..samtliga nummer är attraktiva,spänstiga och väl artikulerade. Genom musikens stigande intensitet uppstår en stark närmast elektrifierad dragningskraft. En spänning som framförallt märks tvärsigenom de improviserade partierna...som lyssnare kan man inte undgå att ta till sig det varma och inspirerade samtal vars musikaliska följder och förtecken trion så väl behärskar.I stort sett är musiken stillsam, reflekterande och viskande som om hemligheter delgavs i ett slutet rum. Johnny Åman får i en komposition sin bas att utstöta tunga andetag medan Peter Nilsson långsamt smeker sina cymbaler och Peter Epstein blåser långa trankila toner i bakgrunden. En märklig och hörvärd CD med några av dagens relativt unga musiker."
- Leif Wigh/OJ

"This is an excellent trio who sound like they've been playing for a long while, tight,
spirited and filled with joyous, uplifting vibe. Nothing too free or ever
erupting. A modest gem." - Bruce Lee Gallanter/Downtown Music Gallery, NYC

"Trions sound är varmt och luftigt – musiken rör sig tämligen stillsamt och blickar inåt. Det vilar någon kontemplativt över kompositionerna. Epsteins sax har ett svalt sound, med en lätt amerikansk accent. Med utmärkt spel från den lyhörda kontrabasisten Johnny Åman och den sensibla trummisen Peter Nilsson får Epsteins kompositioner ett både spänstigt och reflekterande snitt. På albumet finns också mer groove-baserade spår, som den lyriska The Leaf´s Impression eller den skriande Redshift, där jag som lyssnare kan glädja mig åt Epsteins souljazziga saxofon sparra mot Nilssons taktfasta trumrytmer. Personligen tycker jag mest om de mer abstrakta kompositionerna. När tempot går ned och musikerna sakta samtalar med varandra. Där varje liten ton eller rörelse, i sökandet efter kontakt, skapar luftbubblor i musiken som bryter ytan mot nya djup. Avslutningsvis kan man konstatera att Redshift är en behärskad skiva med en trio som arbetar fint tillsammans. Det är tight och väl sammanhållet, varken för fritt eller inrutat. Ingen solist för stor, ingen trio för liten. Och debutskivan Redshift är en fin stunds utflykt i den moderna jazzens förlovade land."
- Jens Holmberg/Sound of Music

"Epstein discography is quite scarce and this trio enables him to express his rich and warm voice and his strong sense of melodic flow. Epstein is a natural leader but this is a balanced trio, characterized by a tight and playful interplay that stresses the immediate rhythmic drive and invention of Åman and Nilsson. Both keep feeding Epstein with shifting dynamics, coloring his flow of ideas with reserved command and elegance, while being fed by his lyrical, singing tone and song-like abstraction. There is nothing surprising in the art of this this trio. Somehow, it may sound «Painfully Simple», as suggesting the title of one of an exceptional quiet. contemplative piece. Still, all the pieces sound fresh and beautifully nuanced,  specifically because of such an unassuming approach, the emphatic interplay and the wise rhythmic variations." -Eyal Hareuveni/Salt Peanuts