Triple Bass Fantasy: A Secret Sign

A Secret Sign är Triple Bass Fantasys första CD. Välkommen till en säregen upplevelse! Plattan innehåller nyskriven originalmusik av Cennet Jönsson och fria improvisationer i en vild och oblyg mix framförd av en oortodox kvintett. Ett unikt sound, svängiga grooves och starka melodier!

Triple Bass Fantasy är:

Cennet Jönsson - saxofoner & basklarinett
Mattias Hjorth - kontrabas
Hans Andersson - kontrabas
Johnny Åman - kontrabas
Lisbeth Diers - trummor, percussion, röst

Skivan kan också beställas via cdbaby.com.

Se animerade filmen Base Three på Youtube!

Hippa grooves
77%
Originalmusik
100%
Starka melodier
84%
Fria improvisationer
19%

KOPACD 028175 SEK / -- EUR

Titlar:

1.  Base Three      
2.  Afro Jive         
3.  Six Days          
4.  Forever More   
5.  First Run         
6.  Impro: Aero      
7.  Nice Stew       
8.  A Secret Sign   
9.  Impro: Love      
10. Late Call        
11. Impro: Still      
12. Now And Then  
13. In Heaven         

Alla kompositioner av Cennet Jönsson utom 6, 9 & 11 av Cennet Jönsson & Lisbeth Diers. Hjorth hörs i den vänstra kanalen, Andersson i mitten och Åman i den högra kanalen.
Inspelad 26 april och 22 maj 2009 i Gula Studion i Malmö av David Carlsson. Mixad och mastrad av David Carlsson i Chateau Burlesque, Malmö. CD master av StageTech, Limhamn. Coverdesign och foton av Nanja Pontoppidan. Producerad av Cennet Jönsson & Lisbeth Diers.

Pressröster:

"Detta är en personlig och harmonisk platta, där Jönsson spelar rekordvacker och superelastisk sopransax, plus snygg tenor och basklarinett... kontrabasisterna lirar ganska sparsamt och har tydliga roller och en hel del skrivna stämmor... musiken blir klar, luftig och mustig, även när det går fort.  Skivans clou är dynamiken mellan en temperamentsfull sax i ständig rörelse och den stora, stabila basramen runt omkring. Lisbeth Diers spelar läckert och varierat slagverk och bidrar ibland också med ordlös sång, unisont med saxen."
- Alexander Agrell/Sydsvenskan   

"Musiken är melodiös, Jönsson attackerar sina saxar med lyrisk elegans och nyansrikedom. Basisterna arbetar både rytmiskt och seriellt, hela tiden med pregnant elegans, och Diers är lika fräckt fantasifull som alltid. Improvisationerna andas stor frihet, men de utvecklas i fint samförstånd. Det är djupt egenartad musik."
 5  - Magnus Eriksson/Svenska Dagbladet


"Lyssna på inledande Base Three med Cennets lätt dansande sopran över de tre mullrande basarna eller på avslutande In Heaven där vi alla rätt var det  är befinner oss just där i himlen. Cennet uttnyttjar gruppens musiker maximalt och omväxlingen är förbluffande. Han spelar också så vackert att det gör ont som i duonumren med Lisbeth Diers på tumpiano.
Jag tycker mig höra Charles Mingus i t.ex. titelspåret A Secret Sign med sina vackra melodislingor med tenorsax, Lisbeths röst och stråkbas. Now and Then är ett riktgt stampataktenspår. Jag tycker att plattan är Cennets egen geniala skapelse. Det är ingen svår musik, den är enkel och avskalad och i bland bedövande vacker." 
••••  - Stig Linderoth/Orkesterjournalen

"Jönssons fantasier fascinerar. Musiken har en generös spridning,
den kan vara mättad av drivande basgrooves eller lyriskt melodiös. Kontrabasarna utnyttjas kreativt som komp eller som melodiinstrument och spelas på traditionellt jazzsätt eller med stråke, ibland med en celloliknande klang. Det är tilltalande och lustfylld musik, och danska slagverkaren/vokalistens Lisbeth Diers röst blandar sig på ett skönt sätt med Jönssons signaturinstrument, sopransaxen."
- Olle Hernegren/Nya Wermlandstidningen


"Denne suveräne saxofonist (Jönsson) har med kontrabasisterna Mattias Hjorth, Hans Andersson och Johnny Åman i åtanke skrivit helt ny musik. Det är verkligen en trippelfantasi där basisterna samsas bra. Det svänger bra och melodierna är tydliga. Lisbeth Diers på slagverk ger en extra dimension i musiken. First Run är en vacker stillsam låt där Cennets melodiska saxofonspel backas upp läckert av basisterna och Diers kreativa slagverk. I Nice Stew släpper Diers loss till en snygg melodislinga med Cennet och de tre basisterna. En hörvärd skiva."
- Jan Backenroth/Skaraborgs Allehanda * * * *


"Saxofonisten Cennet Jönsson har skrivit tretton små verk som har sin 
inspiration i Afrika, Asien och Latinamerika. Medryckande rytmer och 
sköna melodier från Cennets varma saxofon och basklarinett gör det här  till något mycket attraktivt. Basgrabbarna Mattias Hjorth, Hans 
Andersson och Johnny Åman skapar mycket speciella klanger i sin 
interaktion och den fantastiska danska slagverkaren Lisbeth Diers är 
dressingen på salladen. Utan hennes känsliga spel och kosmiska röst 
hade nog det här varit bra. Nu är det bättre och något både vackert 
och lyriskt nydanande." - Bo Levander/Jönköpingsposten


"Saxofonisten Cennet Jönsson tillhör landets främsta jazzmusiker. Han är också en innovatör av rang som skapar musik i en rad olika grupper. Cennet Jönssons senaste bidrag är Triple Bass Fantasy, en något udda kvintett bestående av tre kontrabasister plus Jönssons saxofon eller basklarinett och med danska slagverkaren Lisbeth Diers som rytmisk motor. Här finns en spelglädje i de fria improvisationerna som smittar av sig och när det svänger som mest tänker man att bättre än så här kan knappast svensk jazz bli.." - Uno Ohlsson/Norrköpings Tidningar
4 spårvagnar


"Triple Bass Fantasy spelar en behagligt gungande musik. Vägen den tar sig fram på är välbyggd och noga skrapad, inga lömska isfläckar, inga stup, Spelet flyter lätt och avslappnat. De tre basfiolerna svänger spänstigt med fingrar och stråkar, går inte ivägen för varandra och blir aldrig det minsta tungfotade. Lisbeth Diers glimrar som fantasifull slagverkare."  - Leif Carlsson/Lira


"Melodisk musik med sväng i samtliga tretton spår, där även folkmusik och österländskt skymtar. Tilltalar mest gör Afro Jive med bra stråkbas och Jönssons allvarliga tenorsax i bra solon och med den läckra unisona sången av Diers. Ödesmättad vacker sopransax till monotona basar och slagverk i Six Days. Bassolot som fått celloklang är läckert. Långsamma och eftertänksamt spelade Forever More meditativt vacker, medan aktiva Nice Stew har elegant gung. Båda med Jönsson basklarinett i centrum. Ordentligt ös har Now and Then med idéfylld tenorsax och aktivt slagverk."  - Thord Ehberg/Ljusnan


"Jönsson spelar som alltid strålande lyriskt, och alla möjligheter att skapa spännande klanger genom att fläta samman de tre basarna i komplicerade rytm- och harmonimönster tas tillvara fullt ut. Resultatet är både vackert och fängslande." - Magnus Nilsson/Smålandsposten


"Triss i basister tar hem potten. I ”Afro jive” byter den skånske saxofonisten från sopran till tenor och spelar en unison slinga med stråkbas och den härligt aviga, danska trumslagaren Lisbeth Diers ordlösa sång. Just genom att spela med stråke, kompa friare eller percussivt tar basisterna Mattias Hjorth, Hans Andersson och Johnny Åman olika roller och undviker krockar. ”Forever more” med basklarinett drar åt kammarmusik, men mest innehåller albumet ”A secret sign” jazziga improvisationer till en egen blandning av folkliga rytmer där Norden möter Sydamerika, Mellanöstern och Afrika, medan frånvaron av ackordsinstrument ger en avskalad, luftig stämning."
- Martin Erlandsson/Hallands Nyheter


"Saxofonisten Cennet Jönsson slutar aldrig att förvåna och gör mig nästan alltid lika glad... utmärkta melodier och sprittande sväng. Kul, trallvänligt och osvårt. Fast ibland lite sakralt, här och var spetsat med en lätt österländsk touch och lite nordiskt vemod mellan varven. Tretton stycken har det blivit, en del komponerat för unison sax och Diers röst. Och så dessa arco- och pizzicatobasar i för- eller bakgrunden. Varför har ingen tänkt på att skriva här så förr?" - Jan Olsson/digmusic.se 



"Saxofonisten Cennet Jönsson  har en stark lidelse att inte fastna i något fack utan försöker med stor framgång hela tiden skapa något nytt. Ett lysande exempel är den här nya skivan, A Secret Sign, där han har skrivit musik för den udda sättningen saxofon, tre basister och en slagverkare.  .. musiken är lättillgänglig, lättsmält och ett utmärkt sväng. Mycket nöje!" - Hans-Erik Bergman/Sundsvalls Tidning

"A Secret Sign is by a quintet with the unusual lineup of sax, drums and three basses playing simultaneously. The bassists mesh well together, sometimes all plucking in unison and other times doing a combination of arco and pizzicato playing. The music is very rhythmic with all sorts of African, Caribbean and Eastern influences poking out. Saxophonist Cennet Jonsson wrote all the compositions here and he has his saxophones and bass clarinet riding gently over a thick carpet of strummed strings on “Six Days” and “First Run.” He plays lilting tenor on the exotic Arabian melody of “A Secret Sign” and plays soulful bass clarinet on the sinuous “Late Call” and the solemn “Forever More.” Lisbeth Diers plays sensitive hand and trap percussion underneath it all and sings wordlessly on occasion along with the rising and falling melodies. Unconventional as it is this band works fine."
-  Jerome Wilson/Cadence Magazine (US)


"Det er et dybt seriøst musikalsk projekt, som tydeligvis udspringer af en indre nødvendighed.  En lille kammermusikalsk genistreg, der befæster Jönssons ry som en musiker. der bestandigt udforder sig selv og lytterne. Melodierne er enkle, uden at være banale, og tit med inspiration fra andre musikalske traditioner end den amerikansk/europæiske. At cdn'en er blevet så vellykket, skyldes ikke mindst Lisbeth Diers' farverige slagtøj og på flere numre hendes unisone vokal. Jönsson, der især brænder igennem på sopransax, er en skikkelse i svensk jazz, der ikke er til at komme uden om." - Ole Nimand/Jazz Special


"Cennet Jönssons saxofon får lov at svæve henover over de luksuriøst svingende rytmer. Åbningsnummeret ”Base Three” fastslår straks, hvor fængende polyfone rytmer det kan lade sig gøre at skabe med tre basser. Det svinger helt fantastisk, når de tre basser indgår i en intens dialog, og Diers tilføjer den nødvendige rytmiske lethed til at komplementere det dybe groove. ”Afro Jive” viser, som titlen antyder, inspirationen fra den afrikanske verdensmusik, og Diers bidrager udover perkussion med sin stemme, mens Jönssons horn snor sig rundt i viltre arabesker henover de pulserende rytmer. Der bliver også plads til mere meditative momenter som ”Forever More”, der indledes med en basklarinettsolo, inden bassisterne bidrager med en summende, varm tekstur og ”Impro: Love”, en af tre frie improvisationer, svøbt i spille-dåseagtige klange. Som helhed formår albummet at favne en bred palet af rytmer og stemninger. - Jakob Bækgaard/geiger.dk


"Bas(al) kærlighed. Lisbeth Diers er kommet i passende selskab med fire svenske mænd, hvor hendes poetiske, følsomme, lette og dynamiske percussion er den perfekte ledsager. Hun kan sige så meget og fylde en masse, med hendes percussion uden at buldre løs.
De tre bassister Mattias Hjorth, Hans Andersson og Johnny Åman spiller skiftevis rytme, groove, lead og hvad man nu ellers kan forestille sig på bassen. Det er et af den slags eksperimenter der er meget smukkere i virkeligheden end man kan forestille sig. Cennet Jönssons lyriske og enkle saxspil på skiftevis sopran og tenor klinger flot sammen med basserne. Pladen er fyldt med numre man forelsker sig umiddelbart i. Six days er et af den slags numre, måske fordi basintroen minder så meget om Jan Johanssons velkendte Visa från Utanmyra. På andre numre som First run og Afro jive er det savannejazzen der er med til, at tænde en ild i højttalerne. Cennet Jönsson har sammen med de tre bassister og den ene pecussionist lavet en original og medrivende plade. En plade der både bringer godt humør og ro til eftertanke."
- Niels Overgård/Jazznyt.blogspot.com

Triple Bass Fantasy, live på Mejeriet i Lund under KOPAfestival 2008  Foto: Lasse Seger
Triple Bass Fantasy, live på Mejeriet i Lund under KOPAfestival 2008 
Foto: Lasse Seger