Müntzing I Diers: AUDITORY (eardrum)

Lisbeth Diers (DK) percussion, trummor, vibrafon, hammerspinet, akustiska objekt
Herman Müntzing (SE) flexichord,elektronik, akustiska objekt

 
 

AUDITORY(eardrum) är duon Müntzing|Diers debutplatta. Denna release utkommer endast på EP vinyl och digitalt download. Lisbeth Diers och Herman Müntzing skapar tillsammans ett improviserat universum av ljud. Musiken skapas i nuet, och kan växla från brutalt tungt sväng till mjuka klanger från vibrafon med stråke och drömmande Hammarspinett, för att sedan landa i ett distat elektroniskt hav. Ljud blandas samman, byter plats, utelämnas, dubblas och förväxlas.

AUDITORY(eardrum) är ett urval av direkta upptagningar av improvisationer som ägde rum i studion. På denna release förekommer inga former av overdub, och alla instrument är inspelade i samma rum. Musikens särart och styrka ligger i den vibrerande oförutsägbarhet som kännetecknar Müntzing|Diers form av improvisation. Ett samspel, som sätter tillit till musikernas fingertoppskänsla, intuition, impuls och reaktion.

Danska slagverkaren Lisbeth Diers är verksam som musiker, kompositör och konstnärlig ledare i olika musikaliska projekt, både nationellt och internationellt. Kännetecknande för Diers är bl.a. det sätt hon mixar slagverksljud med trumset. Hon använder olika akustiska instrument och objekt, som placeras på trummorna, detta skapar möjlighet för dynamiska  och alternativa klangnyanser. På denna release använder hon även hammarspinett.

Herman Müntzing har vänt och vridit på akustiska och elektriska föremål sedan 80-talet. Från vanliga instrument till kortslutna videomixrar, uppmickad tystnad och långsamt rullande pingisbollar smälter samman i hans skapande. Han är även skapare av det 12-strängade instrumentet ”Flexichord” bestående av strängar och pickups från två elgitarrer fästa på ett horisontellt massivt trästycke. För att spela på instrumentet experimenteras med akustiska objekt.

Brusk
80%
Balett
12%
Elektrisk
43%
Framåtdrivande
100%

KOPAEP 049139 SEK / 15 EUR

Titlar:


A-sidan
1. Meatus auditorius
2. Round window
3. Cymba cavum
B-sidan
4. Brusk
5. Øremuslingens ballet
6. Oval window
7. Tympanic membrane(eardrum)
 
All musik av Müntzing I Diers utom “Øremuslingens ballet” av Lisbeth Diers.
Inspelad i The Village Recording, Vanløse, Danmark  16/5 2014 av Thomas Vang. Mixad av Thomas Vang, Lisbeth Diers och Herman Müntzing. Mastrad av David Elberling. Cover Art av Napondesign. Producerad av Müntzing I Diers.
 
 
 

Pressröster:

".. Albumet innehåller sju stycken, eller, i vissa fall låtar.Tillsammans bildar de ett slags klang- och tonberättelse.Och då skivan är slut sitter jag och tänker på vad jag just har hört, i minnet följer jag formen, som växer, stegras och tonar ut. Ett riktigt album, där allt är medvetet sorterat och sammanställt.

Naturligtvis är det både svängigt och vackert. Diers slagverk är en ren njutning. Som att smeka klassiskt formad marmor. Medan Müntzing har öron av oväntade klanger och en känsla för det oväntade och litet skeva. Hans genre är assemblagets överraskande sammanställningar...

De två låter instrument och hållningar glida över i varandra; det byter av och till roller. Men hela tiden hörs deras två starka personligheter...Det är starkt. Och det är förstås bra jazz. Ingen förändring och förskjutning lyckas täcka över det sväng som pendlar i spelarnas öron...Och avslutningen växer fram i en dragkamp mellan lätta och smidiga händer och fötter. Det kokar och sjuder, när albumet är slut." - Thomas Millroth/OJ

"Danska slagverkaren Lisbeth Diers har gjort en kort rytmisk vinylskiva (och som digital nedladdning) på knappt tjugofem minuter tillsammans med den svenske ljudmakaren Herman Müntzing. Helt klart värd att lyssna på. Musikerna lyckas med stillsam energi och ett enkelt men noga genomtänkt, ... nej kanske inte genomtänkt på det sättet, så här istället: Med ett enkelt spel noga filtrerat genom år av övning och tillägnad känslighet, åstadkommer de ny och hittills ohörd musik i stunden. Den känns varken främmande eller obekant, och samtidigt förundrat nyfiken.

 Diers driver på, sätter igång tempi händelser och melodier. Hon har ett lätt och säkert handlag, även med tunga rytmer. Ofta är de fjäderlätta och ändå övertygande. Müntzing är den som retas lite, sätter inte direkt käppar i hjulen, men skrapar och krafsar, plångar överraskande med plåtburkarna. Det sker liksom med vänster hand och ändå precist. Kontrasten är avväpnande. Lättillgänglig frisinnad improvisation som är melodiös och rytmisk. Musiken är ett urval av ett antal studioinspelningar, allt skedde som det låter i studion, men de har satt samman delarna till en helhet, en kort ljudberättelse, till en rytm- och klangskiva. Den kom redan för ett år sedan, men förtjänar ett långt liv."
- Leif Carlsson/Tidningen Kulturen
 

"Lisbeth Diers från Danmark och Herman Müntzing från Sverige skivdebuterar med improviserad musik som spelas i nuet. Mjuka klanger bryts med tunga rytmer. Det är musik som visar att den konstmusik som har sin bakgrund i den klassiska musiken nu gifts samman med den fria improviserade musik som har sitt ursprung i jazzen...Lisbeth Diers är slagverkare som gärna för in andra instrument och objekt.Herman Müntzing anväder flexichord, en helt egen konstrumktion med tolv strängar, samt elektronik och akustiska objekt."
- Lennart Götesson/Dalademokraten


"..Det er en smal udgivelse, der på smukkeste vis præsenterer sammensmeltningen mellem menneskers interageren og mærkværdige lyde. Det er både fascinerende og spændende at følge deres samarbejde undervejs. En af favoritterne på pladen er den afsluttende Tympanic Membrane, hvor elektronisk støj blandes med Lisbeth Diers’  heftige og intense groove." 
- Niels Overgård/Jazznyt

Lisbeth Diers och Herman Müntzing
Lisbeth Diers och Herman Müntzing