KOPAcoustic: Music from KOPAfestival 2006, Vol.1

Samlingsalbum från KOPAfestival 2006. Medverkande grupper och artister är:

Krister Jonsson Trio + Svante Henryson
Krister Jonsson - gitarr
Nils Davidsen - elbas
Peter Danemo - trummor
Svante Henryson - cello

Footloose + Lotte Anker & Andreas Andersson
Mats Holtne - gitarr
Mattias Hjorth - bas
Peter Nilsson - trummor
Lotte Anker - altsaxofon
Andreas Andersson - sopran & barytonsaxofon

Cennet Jönsson Quartet + David Liebman
Cennet Jönsson - sopran & tenorsaxofon
Krister Jonsson - gitarr
Mattias Hjorth - bas
Peter Nilsson - trummor
David Liebman - sopransaxofon & flöjt

Live
100%
Fri improvisation
23%
Output
82%
Originalmusik
100%

KOPACD 015135 SEK / 13 EUR

Titlar:

Krister Jonsson Trio + Svante Henryson
1. Introvut (Jonsson)
2. Zenith (Jonsson)
3. Cloudy Sunny (Jonsson)
4. Long Way Home (Jonsson)

Footloose + Lotte Anker & Andreas Andersson
5. Zone III  (Holtne/Hjorth/Nilsson/Anker/Andersson)

Cennet Jönsson Quartet + David Liebman
6. So it Seems (Jönsson)
7. The Eve (Jönsson)

Inspelad på Jeriko (5) och Palladium (1-4 & 6-7) i Malmö 21-22 september under KOPAfestival 2006.

Pressröster om "KOPAcoustic":

"För den som vill ta del av oväntade, djupt personliga och fantasieggande festivalmöten på hemmaplan: Cennet Jönsson & Dave Liebman, Footloose och Lotte Anker, gitarristen Krister Jonssons trio och cellisten Svante Henryson, till exempel. Det är oavbrutet fantastisk musik fylld av virtuos improvisationsglädje." - Magnus Eriksson/Rootsy.nu


"På volym 1 drar mångsidige gitarristen Krister Jonsson ett tungt lass tillsammans med sin trio och cellisten Svante Henrysson. Klanger och stämningar skiftar, och ibland känns strukturen som proggens långa meditativa sjok av improviserad musik. Den hetsiga Zenith är uppbyggd på en stötig och funkig trumrytm och basfigur, över vilken gitarr och cello sprider klanger och melodifragment. Cloudy Sunny tar ner tempot och intensiteten till eftertankens nivå. Trion Footloose tillsammans med saxofonisterna Lotte Anker och Andreas Andersson ligger åt friformjazzen, med en kaotisk inledning som övergår i eftertänksamt saxofonspel. Och i två spår som bubblar av intensitet och spelglädje möter sopransaxofonisten Cennet Jönsson och hans kvartett sin saxkollega David Liebman. Det är varierad och konstant spännande musik som kryper under ditt skinn och lägger ägg i din själ. Varning!"
***** - Olle Hernegren/Nya Wermlandstidningen

 
"Spännande frontlinjejazz." "Sprängfylld med explosiv modern jazz. Särskilt kul är att höra den mångsidige gitarristen Krister Jonsson i flera konstellationer, som alla ger mersmak. Och som grädde på moset medverkar Dave Liebman som gästartist i Cennet Jönssons kvartett; ett möte som det slår stillsamma gnistor om. Lyssna särskilt på: Allt!"
* * * * - Magnus Nilsson/Smålandsposten


"Alldeles extra förtjust är jag i den första av de bägge volymerna. Den akustiska alltså. Det beror i huvudsak på att den innehåller två av mina absoluta favoritgrupper, gitarristen Krister Jonssons trio, förstärkt med cellisten Svante Henryson, och alltid lika uppkäftige saxofonisten Cennet Jönssons samspelta kvartett. Även den med en prima förstärkning i form av den amerikanske saxofonisten David Liebman, en gång stjärna hos Miles Davis. Den tredje konstellationen på den första volymen är Footloose, det vill säga gitarristen Mats Holtne, basisten Mattias Hjorth och alltid lika hörvärde trummisen Peter Nilsson plus de bägge saxofonspelande gästerna Lotte Anker och Andreas Andersson. Musiken på plattan är genomgående av mycket hög kvalitet, inte minst den som serveras av Jonsson och hans polare. Stundtals är det så vackert att man nästan får tårar i öronen. Vilken av de bägge plattorna (KOPAcoustic och KOPAlectric) man investerar i kan kanske göra detsamma. För säkerhets skull tycker jag att ni ska välja bägge!"
 - Jan Olsson/Digmusic.se


"Skivorna (KOPAcoustic och KOPAlectric) ger en utmärkt bild över hur den moderna jazzen låter i skånsk tappning. På den första skivan KOPAcoustic hör vi förre Matforsgrabben, gitarristen Krister Jonssons Trio med cellisten Svante Henrysson, Footloose + Lotte Anker & Andreas Andersson och Cennet Jönsson Quartet + David Liebman. Samtliga grupper bjuder på nutida spännande jazzmusik med ett litet plus i kanten för Jönsson/Liebman som verkligen sträcker ut. Vill man bryta det gängse mönstret med jazzstandards ur amerikanska sångboken och konfronteras med något helt nytt är bägge de här skivorna att rekommendera!"
- Hans-Erik Bergman/Sundsvalls Tidning


"Många gånger genomlyssnar jag nyfiket och med glädje och konstaterar vilken uttrycksfull musik det är som bara växer. Här (Krister Jonsson Trio + Svante Henryson) vävs härliga ljudmattor med fantasi och lekfullhet... Liebman flöjtspel (med Cennet Jönsson Quartet) ger det där "lilla extra" ... och Jönssons saxar tar modigt ut alla svängar med glöd."
- Lasse Seger/Orkesterjournalen


"På den akustiske er den første kunstner Krister Jonssons Trio med cellisten Svante Henryson som gæst på scenen. Det er meget smuk musik de spiller. Vores egen Lotte Anker spiller sammen med Footloose og den sidste konstellation på pladen er saxofonisten Cennet Jönsson kvartet der er suppleret med Dave Liebman, der er mest kendt for den musikalske opdragelse han fik hos Miles Davis. De to saxbetvingere starter ud med noget der lyder som to enormt oppustede haner der i en hønsegård, forsøger at blæse den anden ud med den højeste tone. Men da det ikke lykkes for nogen af dem, skifter musikken hurtigt karakter og de to mødes i et forrygende sammenspil. Wauw siger jeg bare. Det er fedt at læne sig tilbage og nyde to saxofonister der virkelig forstår at kæfte op." - Niels Overgård/Jazznyt.blogspot.com


"The KOPAfestival in 2006 was a mélange of genres, including fusion and Third Stream played by Liebman and some of Scandinavia’s finest musicians. The cut “So It Seems” has Liebman, on soprano, and tenor man Cennet Jönsson in well-coordinated wailing and honking in the upper register. Krister Jonsson’s take-no-prisoners electric guitar, with its distorted echo effect, gives the tune a deeper feeling, especially over drummer Peter Nilsson’s gnashing. Liebman doubles on flute and soprano for “The Eve”, an East Indian-influenced epic; Liebman and Jönsson’s highpitched sopranos sounding like two birds shouting in the trees. Every small flourish enhances the collective improvisation, building vivacious dialogue." - Terell Kent Holmes/All About Jazz


"This is the second fine disc that we've reviewed from the Kopasetic folks and their annual festival. The Krister Jonsson Trio Plus is up first and features Krister on guitar, Svante Henryson on cello, Nils Davidsen on electric bass and Peter Danemo on drums. The haunting cello and
somber electric guitar play their tender swirls up front while the rhythm team play quietly underneath. They soon get into a sly, laid-back but rocking groove. Krister plays a great, slow-burning near-fusion guitar solo on the second piece that is followed by an equally dynamic cello solo. For their last piece, they slow things down to a lovely song with some quaint cello and delicate guitar playing. Svante takes a lovely cello solo on the final song for this fine quartet, as does Krister on his exquisite guitar. Footloose features Lotte Anker on alto sax, Andreas Andersson on soprano & bari saxes, Mats Holtne on guitar, Mattias Hjorth on bass and Peter Nilsson on drums. Their one piece is long and evolves organically. This is a particularly strong improvised piece with inspired playing from all five players. Both saxes and el. guitar move in tight orbits around one another while the great rhythm team uplifts and ascends upwards. The final Quartet Plus features Dave Liebman & Cennet Jönsson on saxes, Krister Jonsson on guitar, Mattias Hjorth on bass and Peter Nilsson on drums. They begin with some strong and intense double sax (soprano & tenor) free intro, but then get into a more restrained section with a superb acoustic bass solo, sublime John Abercrombie-like guitar solo and distant sax sighs. The final piece is a fine, dream-like piece for spinning soprano saxes and flute and soon takes off on a Trane-like double sax journey. The rhythm team is in fine form as the guitar and two saxes spiral magically together. Guitarist Krister Jonsson takes a dynamic jazz/rock solo and the entire quintet sounds supremely inspired throughout. It is a most perfect ending to a consistently great disc of some of Sweden's best musicians."
- Bruce Gallanter/Downtown Music Gallery


"A special guest appears within the acoustic performances in the person of David Liebman, who joins Jönsson’s quartet on two of the final tracks. A gracious guest, Liebman plays a colloquy with Jönsson on The Eve, on which spur-of-the-moment interweavings between tenor and soprano saxophones set the feel for the rest of the piece, peaceful enough with bursts of unexpected energy, before the rest of the group comes in. So It Seems, which precedes The Eve on the CD, is freer and replete with surprises as every member of the quartet is engaged, first in a naturalistic rhythmless call and response and then in broader tones and calmer statements, sustained and dramatized by Peter Nilsson’s texturous drumming. However, the musical excitement continues in the other two groups’ performances as well. The Krister Jonsson group’s blossoming first composition, Introvut, supported by harmonic underpinnings consisting of Nils Davidsen’s electric bass and Jonsson’s guitar, presents the remarkable Svante Henryson on cello delivering the piece’s gorgeous theme as it washes over the listener. But Davidsen’s vamp that follows on Zenith proves to be irresistible as it grows in volume and speed, no doubt invigorating drummer Peter Danemo before rock-like fury ensues, allowing Jonsson no doubt to thrill the crowd with his extended solo. Henryson appears again to deliver an affecting interpretation of Jonsson’s Cloudy Sunny, a serene and quiet composition, in that respect like Long Way Home which concludes Jonsson’s set. The third acoustic group is Footloose, which too is free but with less melodic or harmonic content than Jonsson’s quartet. On Footloose’s Zone III, guest saxophonists Lotte Anker and Andreas Andersson, like Liebman and Jönsson, respond to one another as ideas spontaneously develop throughout its 18-minute performance."
- Bill Donaldson/Cadence Magazine