David´s Angels: What it seems

Allt är inte alltid som det verkar.

Under en vacker yta frigörs ilska. Inom en ensam själ växer känslan av befrielse. David's Angels ignorerar genregränser och skapar musik med kärnan i berättelsen. Änglalik och brutal.

Sofie Norling – Sång
Maggi Olin – Rhodes/Piano
David Carlsson – Bas
Michala Østergaard-Nielsen – Trummor/Slagverk

Brutal
40%
Vacker
75%
Pyrande
28%
Magi
100%

KOPACD 040175 SEK / 20 EUR

Titlar:

1. What it seems 
2. Rid of you
3. Differences (To fast, meaning, learning)
4. When it starts
5. Magica
6. Go
7. Risking hearts
8. Sailors
9. Visions
10. Differences (Rising, standing up, making)

"What it seems" - musik av M.Olin and S. Norling. "Rid of you", "Risking Hearts", "When it starts" , "Go", "Sailors" and "Visions"- musik av S.Norling. "Differences" (To fast, Meaning, Learning), "Differences" (Rising. Standing up, making) and "Magica" - musik av M.Olin.

Alla texter av Sofie Norling.


Inspelad i november 2012 i Gula Studion i Malmö av David Carlsson. Mixad och mastrad av David Carlsson i Chateau Burlesque, Malmö. CD master av StageTech, Limhamn. Design av Ninja Agborn. Producerad av David's Angels.


David's Angels live i Göteborg 2012 04 11
   

Pressröster:

"....David's Angels besitter ett brett uttrycksregister. De rör sig obehindrat mellan sensuell jazzig soulpop, mörk minimalism, avantgarde och impro....
på den nya skivan har man hittat en mer varierad form och en själfull ton som passar gruppen som hand i handsken. Norling kommer bäst till sin rätt i aparta Risking hearts och i spöklika Magica. Olin är hela tiden behagligt eftertänksam vid flygeln och bakom sitt rhodes. What it seems bjuder på oförutsägbar, gränstänjande, nyansrik musik full av hjärta och hjärna."
- Patrik Sandberg/Orkesterjournalen


"...På ytan formar musiken gärna ett eftertänksamt, lite rökigt och avslappnat intryck à la Peggy Lees Mink jazz. Men under ytan blir musiken en tryckkokare. De tunga känslorna tränger fram och får ytan att spricka, uttrycket att implodera.
Då trängs de starka melodierna undan av envetna rytmiska figurer och ett aggressivare basspel. Men så sluter sig musiken på nytt i mjukare stämningar. Sofie Norlings sång blir varsammare. Maggi Olin flyttar över från sin Rhodes till flygeln och söker sig fram i lugnare entonsspel, och Michala Østergaard-Nielsen öppnar det rytmiska rummet med sina vispar.
Men musiken lever inte på spänningarna. De formar varandra i en meningsskapande syntes där den ena upplevelsen inte kan tänkas utan den andra. Det är en djupt meningsfull syntes." - Magnus Eriksson/Lira


"Musik som på ytan verkar lågmäld och drömmande, men som har en inne-boende kraft som kan försätta berg. Sofie Norling sjunger svagt nära micken – innerligt så det känns i maggropen. Hon har även skrivit de flesta låtarna på albumet. Resten står pianisten Maggi Olin bakom. Övriga musiker i gruppen är David Carlsson, bas och Michala Östergaard-Nielsen, trummor och slagverk.
Sofie Norlings mycket speciella röst bär låtarna framåt i luftiga arrangemang med mycket tystnad och många pauser. På några spår improviserar hon fram texten. Kompositionerna är enkla. Influenserna är hämtade från såväl pop, blues, country och reggae. Ändå liknar det inget annat. En skiva att låta sig vaggas till och bli gammal tillsammans med.
- Måns Uggla/Nerikes Allehanda


"...
David´s Angels består av Sofie Norling, vars sångkonst är speciell och nyansrikt tilltalande, som dominerar tillsammans med pianist Maggi Olin gruppens ljudbild. Och de två står också för texter och musik i skivan. En musik som har många infallsvinklar där man kan till en del spåra påverkan från avantgardemusiken. Och det är stark musik som bjuds. Inte volymmässigt men väl innehållsmässigt. Den avskalat och tungt mollbetonade inledningen av titellåten What it Seems, som dock luckras upp och får ljust hoppfullare och kraftigare innebörd en bit in. Sofie Norling är helt klart en stark sångerska med känslofull nerv i sitt uttryck i det hon gör röstmässigt, vare sig det gäller textat eller ordlöst. Skall vi göra jämförelse med hennes sång så har den vissa drag av vad norska Radka Toneff hade på sin tid.

Maggi Olins piano sparsmakat avskalat spel till en början av titellåten men fortsättningsvis och i efterföljande nio titlar, mer rörligt broderande. Merparten av musiken har dock smått återhållen eggande karaktär även om lätt yviga partier finns. Som bäst för min del i den rytmiskt tilltalande Rid of You och tangobetonade When it Starts. Med häftig sång till rytmiskt drivet spel från Michala Østergaard-Nielsen trummor och David Carlsson bas, likaväl som korta partier mjukt vacker sång till enbart Olins piano i förstnämnda medan det är lyriskt vacker melodisk musik med gungande rytmik i den senare.

Även melodiska Visions, med Sofias ljust vackra röst med Maggis rhodes-klaviaturer runt om och med tempoökning mot slutet, har mitt gillande. Magica ödesmättat stark i avskalat vacker inledningen med Olins klaviaturer i bra solo följt av dominerande slagverk och tillsammans med basen, får stor del av ljudbilden. Go, ödesmättad á capella sång ett långt stycke i inledning innan övriga kommer in och ger musiken kraft och styrka, hör också den bland det bättre i skivan. Den och Risking Hearts, med sång till enbart allvarligt pianospel är höjdarna bland ballader."
- Thord Ehnberg/Digmusic.se


"....ju mer jag lyssnar desto mer växer denna svenska grupp. Davids Angels bryter barriärer när det gäller musikstilar. Här är det inte stilen utan känslan som har överhanden. Och över allt svävar vi Sofie Norlings vackra sång. Här hittar man först och främst jazz men även en gnutta rock och kanske också någon typ av avent-garde-musik, men även lite reggaekänsla. En skiva som är väl värd att lyssna på, inte minst för den fina sången. "
- Lennart Lundberg /Allehanda.se


"I David’s Angels musik är mörkret stadigt förankrat i sångerskan Sofie Norlings texter, men också känsligt hanterat av musikerna i övrigt och då inte minst Maggi Olin på piano och Fender Rhodes." - Johannes Cornell/DN


“...David´s Angels, med en David og tre engler, gir oss original og spennende musikk. ” I don´t feel anything at all” synger Sofie Norling på åpningslåta, som også er tittelsporet. Det er det umulig å gjøre etter å ha vært med David´s Angels noer runder – dette er nemlig ekte og ærlig musikk som snakker direkte til store deler av sanseapparatet. Det er tøff, kompromissløs musikk som henter inspirasjon fra det aller meste, det være seg rock, straight jazz eller impro.

Norling, som har skrevet alle tekstene og mye av musikken, har garantert hørt mye på Radka Toneff, og har mye av råskapen hennes med seg samtidigt som hun på alle vis har funnet fram til sin egen stemme med og uten ord- bokstavelig talt.

Den utmerkede keyboardisten Maggi Olin har skrevet tre av de ti låtene, mens tittelsporet er et fellesprosjekt mellom Norling og Olin. Elbassisten David Carlsson er den heldige blant de tre damene  - en uvanlig og svært hyggelig kjønnsfordeling. Og la meg understreke det med en gang – det er hyggelig fordi kvaliteten er så høy som den er, og det skal ikke minst den danske trommeslageren og perkusjonisten Michala Østergaard- Nielsen
ha en hel del av æren for.

David´s Angels har et uttryck som frambringer et stort spekter av stemninger og Sofie Norling er ei sterk og spennende frontstemme både når hun nakent framstår helt aleine eller i fullt øs med fullt band der hemningene ikke er påtrengende....” – Tor Hammerø/Jazznytt (N)


"Swedish vocalist/lyricist Sofie Norling’s new CD What It Seems (Kopasetic), with bassist David Carlsson’s group David’s Angels, is a series of beautiful original songs written in collaboration with pianist Maggi Olin, demanding rugged listening boots. Trek on her off-road sonic geography and hear Norling’s bluesy voice build from soft understatement into powerful cries. You may recognize some genre signposts - jazz, rock and avant garde...as they fuse and fall away. Evolving simultaneously and intersecting with American tradition, the international ‘thread’ in vocal jazz is the new terrain of the tradition. There is nothing lost in this translation, only new sounds to be found." - Katie Bull/The New York City Jazz Record


"The Swedish quartet David's Angels has proven in its debut release, Substar (Kopasetic, 2010), its ability to encompass emotionally charged issues with expressive, storytelling musical articulations. The sophomore release puts this approach in a more demanding test. What It Seems chronicles the demise of a meaningful love affair and its protagonist, singer-songwriter Sofie Norling making the peace process with its emotional implications— the feeling of betrayal, loneliness, anger but also the needed sense of liberation.

Norling's songs contrast her soulful, melodic delivery with their honest yet brutal content, emphasized with the dark sounds produced by the keyboards of Maggi Olin. Olin usage of distorted, electronic sounds of the Fender Rhodes is often more suggestive of the dramatic emotional distress than the angelic vocals of Norling. Bassist David Carlsson and drummer Michala Østergaard-Nielsen gently frame the emotional substance of these songs.

Norling most convincing declaration of independences are delivered in the songs "Rid Of You" "When It starts." On "Rid Of you" her vocals expose the spectrum of her emotions, from the fragile to the angry, distant and the vain. The funky-soul reciting of the lyrics is concluded with distorted, rock steady beats. "When It Starts" is a play on a waltz theme, but this time the singer-protagonist realizes that she prefers to dance alone.

After establishing her independent statue Norling allows herself to express a fleeting regret over the loss of its lover on the songs "Sailors" and "Visions." She contemplates on "Sailor" the thought of surrendering to the stream of events, reuniting with her partner, and believes that "the sea will lead our way" and on "Visions" she reminiscences fondly her partners significant role in her emotional world.

David's Angels expresses beautifully one of the most tasking experiences in any one's life, in an honest, brutal but finally a comforting manner."
- Eyal Hareuveni/ All About Jazz


"
.. The end result of the sound is a rich color palette, eclectic yet deceptively subtle in approach. There is a spatial grandeur that fills the gaps the music does not. Organic and brilliant are words tossed around so much that they have lost all meaning. Norling's pristine vocals and the subtleties of the drum work of Michala Ostergaard-Nielsen fill an elusive musical void that few voice can carry off with such abstract yet accessible feeling on "What It Seems." The tune "Differences" (Too fast, meaning, learning) is another intimate piece, morose but dancing on the edge of melancholy. "Go" begins with an a Capella opening that virtually no singer could pull off today with equal vocal dexterity. David's Angels is a sonic enigma. Transcending genre while embracing the more organic state of mind there is little doubt this is a most impressive effort to come out of Sweden since anything off the ECM label."
- Brent Black/criticaljazz.com

"When I was handed this CD I was told it was good in parts. But I loved it, all of it, with its 8 rather dark love songs and 2 happier numbers. Perhaps it’s my many years of listening to long folk ballads of murders and intrigue, which has left a mark. The band is Swedish, and the CD has come out just when many things Swedish, such as crime stories are popular.
The style of music shows influences from jazz, rock and minimalism, with repeated riffs, spare drum beats, rasping guitar sounds, rather than the chorus and solo forms of jazz. The musicians are accomplished, a mostly female band, and the singer performs with sweet-voiced sensitivity and gutsiness. ‘Dark sounds and pure melodies, angel like and brutal, says the CD insert.’ I agree. And all original songs, written by Sofie and Maggi.

We start with melancholy piano, slow, loads of space and Sofie singing ‘obviously there was someone else, I don’t feel anything at all’, light percussion and snare, cries of pain from the singer. This is effective late night listening, if you don’t scare easily. This is followed by Rid Of You, the track I liked best, with staccato drums and interludes of happier vocalese in between the singer’s complaints ‘It’s when I’m rid of you I’m starting to breathe – Huh.’ When It Startshas a pleasing Latin rhythm, and in Gothe vocalist shows her abilities well with a capella singing about a lost love, the rest of the band entering later. Sailors, one of the happy songs, is a repeated phrase of ‘stay with me’ sung over beats from the band rather than an actual tune."
- Ann Alex/Bebop spoken here


"There are forms of jazz/art that invite you to delve deep – & this 10-song release features some super-strong jazz vocal work (from Sofie Norling) that will give you cause to pause… as evidenced by one of the strongest (& freshest) vocal pieces I’ve heard in the last 10 years, “Rid Of You“ ! One of the reviewers called their particular form of exploration “new arty death jazz”… while that may be true, the “upside” of music like this is what merits mention – the beautiful Rhodes work (Maggi Olin) on my favorite track, “Magica“, will transport you to the other side of the ether and make you realize that – “yes, it is worth it”! I give David’s Angels a MOST HIGHLY RECOMMENDED, with an “EQ” (energy quotient) rating of 4.8." -  Rotcod Zzaj.com