Lisbeth Diers: Chime Transform

”Chime Transform” är danska percussionisten Lisbeth Diers nyaste alster. Lisbeth beskriver musiken som: "en rejse i kontraster, hvor flydende isflader bevæger sig om kompositioner af landjord."

Idén till ”Chime Transform” är sprunget ur ett arbete med isinstrument under en resa till Kiruna 2006. Isinstrumenten är byggda av den svenska isskulptören Tjåsa Gusfors. Inspelningarna från Kiruna utgör basen för  kompositionerna på CDn.

”Chime Transform” rör sig från intensiva duos och trios till att med hjälp av spännande klanger byggas upp till full orkester. Energifylld, närvarande och sfärisk i sin gestaltning.

Läs intervju med Lisbeth Diers om "Chime Transform" på www.dr.dk/P2/
Mer info och live video finns på www.myspace.com/lisbethdiers

Lisbeth Diers -  isinstrument, percussion, trummor, röst
Ståle Storløkken - piano, keyboard
Gunnar Halle - trumpet
Philip Sandholt  - valthorn
Cennet Jönsson - basklarinett
Soma Allpass - cello

Så här skriver saxofonisten Joakim Milder om "Chime Transform":

"I wouldn’t call the music of Lisbeth Diers modern, because anything modern will eventually become old. This music is timeless, it’s like it’s always existed, and always will be around. Timeless, but also with a strong sense of time. Not in the sense of statically stating a pulse, but rather being moved by a strong sense of flow.

Playing with Lisbeth is to be constantly enlightened, and reminded of what’s essential. She’s bringing real life to every situation. Lisbeth is very aware of the glorious capacities of the musicians performing on ”Chime Transform”, and the confidence she shows each of them is returned with a playing in total absence of egocentrism.

Every sound is directed to the common core of this music. One could easily get seduced by the fantastic sound of every instrument in this recording, born out of frozen water, brass, wood or electricity. But the beauty of the sound is never an end in itself, these lovely sounds are voices that communicate with distinct focus.

This recording is a powerful and much needed reminder of why communicating through music is such an essential part of humanity."

Skivan kan också beställas via cdbaby.com.

Is
70%
Föränderlig
75%
Jord
49%
Organisk
100%

STR 002135 SEK / 13 EUR

Titlar:

1. Ice X
2. Part One
3. Recall
4. Rhythm Bum
5. Menihijahada
6. Lunar Year
7. Abmiram 1
8. Abmiram 2
9. Abmiram 3
10. Dubium
11. Ice Udu
12. Marimba Piece
13. Menihijahada People
14. Little Marimba

Alla kompositioner av Lisbeth Diers.

Isinstrumenten är inspelade på Ishotellet i Jukkasjärvi av Samljus 2006.
Övrig musik inspelad  i Ståle's Room, Trondheim, Norge av Ståle Storløkken 2006-2007, i Gunnar's Room, Köpenhamn och Oslo av Gunnar Halle 2007-2008, i Karmacrew, Köpenhamn av John Fosmsgaard 2008 och i Diamond Studio, Köpenhamn av Thommy Andersson 2009. Mixad av Johannes Lundberg, David Carlsson och Lisbeth Diers. Mastrad av David Carlsson i Gula Studion, Malmö. Cover design av Nanja Pontoppidan. Producerad av Lisbeth Diers.

Pressröster:

"Slagverkaren Lisbeth Diers har gjort en skiva nära - 273 grader Celsius, det gradtal där allting stannar av. Det är inte kylan jag tänker på utan den raffinerade långsamheten. Som ur svartkalla natten ljuder musiken med djupa klanger, som i inledande Ice X, en bra rysarbörjan. Här är det full koll i en process där hon (Diers) komponerat allt, gärna med muller i det lägsta registret. Med trummorna ganska lågt mixade i ljudbilden och övriga instrument också i starka roller är det ingen typisk slagverksskiva. De tre duetterna Abmiram 1-3 med Gunnar Halles trumpet är opretentiöst lekfulla." - Leif Carlsson/Lira


"Konceptet är oerhört innovativt och resultatet är förvånadsvärt lyckat. Diers skapar med det frusna vattnet en säregen ljudbild. Det är meditativt och något transcendent. Isinstrumenten har, inte helt överraskande, en blöt ton. När det läggs till andra instrument - en cello, en basklarinett - blir tonbilden sprödare. Ibland växer en liten orkester fram, som på Dubium, där isinstrumenten lagts åt sidan. De ljudligare låtarna blir intermezzon. De lågmälda, framförda på isinstrument, blir blickpunkter. På Marimba piece får vi höra en ensam ismarimba. Det är skivans kanske intressantaste spår. Här utforskas något helt nytt."
••••- Leonard Goldberg/Orkesterjournalen

"Skrøbelig skønhed i ganske bogstavelig forstand finder man hos perkussionisten Lisbeth Diers, der på albummet Chime Transform har valgt at arbejde med instrumenter lavet af is, der naturligvis har den indbyggede begrænsning, at de holder i meget kort tid. På Chime Transform er instrumenternes klange imidlertid foreviget og det er heldigvis blevet til andet end en kuriositet. I et nummer som ”Ice X” forenes de klirrende, kølige klange fra isen med raslende perkussion og Soma Allpass’ vemodsfulde cello. Andetsteds, i suiten Abmiram 1-3, indgår Diers et effektfuldt samarbejde med trompetisten Gunnar Halle, hvis luftige, svævende linjer og underspillede elektronik skaber et meditativt landskab af lyd. Lyden af is-instrumenterne i reneste form, får man til gengæld på ”Ice Udu” og ”Marimba Piece”. Her viser Diers sig som en poetisk fortolker af sine instrumenter, der ikke forfalder til overdrevet klingklang, men derimod udnytter stilheden og instrumenternes resonans. Som helhed er Chime Transform et vellykket kunstværk, der formår at suggerere en stemning og drage lytteren ind i en uvant og eventyrlig verden. " - Jakob Bækgaard/geiger.dk


"Diers album er en underfundig, facetteret lytteoplevelse. Det sammensatte og stemningsfulde lydbillede, som Diers fremmaner
med hjælp fra de øvrige musikere, veksler mellem langsomt flydende, ambiente kompositioner og rytmisk funderede numre. Nogle gange anes subtile drone-lyde i baggrunden, og andre steder kombineres lavfrekvent bas med skarpt syntetiske toner. Afgørende er selvfølgelig is-instrumenterne, der besidder krystallinsk diskante kvaliteter og samtidig kan klinge blødt a la marimba.  ..instrumerne har unægtelig en special tuning og særegen effekt i det samlede udtryck. Et gennemgående smukt og melankolsk-meditativt værk, der efterlader lytteren med en form for renset afklarethed, trods albummets mørkere kroge og mere kantede klang-eksperimenter." - Thomas Bjørnsten Kristensen/Jazz Special


"Det er Diers der er i centrum. Hendes følsomme og levende spil er fundamentet på en plade, der både byder på det helt enkle, som på de tre sammenhængende numre Abimiram 1, 2 og 3, hvor hun sammen med Halle på trompet og elektronik får skabt nogle enkle, smukke og nærmest primitive numre. Nummeret Ice udu sammen med Storløkken på keyboards har den mest suveræne lyd, med gyngende dyb basbund og nogle hårde smæk til mellemtonen. På de tre numre Menihijahada, Lunar year og Dubium spiller alle musikerne med. Det er meget smuk musik, med referencer til både nyere kompostionsmusik, world og electronica. Nok spiller Diers på iskolde instrumenter, det har dog ingen betydning for den varme der strømmer ud i rummet, når musikken spiller." - Niels Overgård/Jazznyt.blogspot.com