The Opposite: Intertwined

Detta är The Opposites första CD. Fräsch, suggestiv och oförutsägbar musik med ett stort spektrum - musiken är både svängig, meditativ,  komplex, kantig och vacker.    

Marcelo Gabard Pazos - saxofon
Samuel Hällkvist - gitarr
Loïc Dequidt - piano & elpiano
David Carlsson - elbas
Peter Nilsson - trummor
Anders Vestergård - percussion

Skivan kan också beställas via CD Baby!

"Intertwined" vann Manifestpriset 2010 i kategorin jazz.

Juryns motivering: "Årets vinnare får priset för att de med oräddhet och kompromisslös inställning lyckas förena skir luftighet med rytmisk komplexitet i sin ösigt sökande jazzmusik, lika gedigen och oförutsägbar i sin kollektiva grund som i de enskilda, bländande soloinsatserna." 

Strukturerat
60%
Uttrycksfullt
90%
Oförutsägbart
87%
Glöd
99%

KOPACD 027175 SEK / -- EUR

Titlar:

1. The Opposite     
2. I Said Haha
3. Seau d'air
4. Les délices de la mer
5. By No Means!    
6. Switch Foot Pogo

Inspelad i Gula Studion, Malmö
30 & 31 maj 2009 av David Carlsson.
Mixad och mastrad av David Carlsson
i Château Burlesque, Malmö.

Pressröster: 

"Den rytmiska mångtydigheten och en friare gruppimprovisation präglar musiken på Intertwined med den nybildade sextetten The Opposite. Pianisten Loïc Dequidt och gitarristen Samuel Hällkvist har skrivit de flesta låtarna, men gruppen förhåller sig fritt till materialet. Det drar åt flera håll och renodlar skilda känslolägen, från det meditativa till det frenetiska, från det lyriskt avklarnade till en sökande stökighet. Lysande soloinsatser tar spjärn mot rytmiken, men uttrycket är så tätt att dess inre spänningar fogas in i gruppens gemensamma strävan. Meningsutbytet rymmer oväntade vinklingar, men de formas i en rikt nyanserad dialektik."
5 - Magnus Eriksson/Svenska Dagbladet


"Marcelo Gabard Pazos spelar motsträvig och kantig altsax... Även gitarristen Samuel Hällkvist spelar avigt och "bakvänt" på ett sätt som är helt nutida och en del av tonspråket inom dagens improviserade musik.
Musiken har skrivits av Dequidt och Hällkvist och här finns exempel på en nutida trend att ha med långa skrivna partier uppblandat med solo-utrymme. Man känner också igen minimalistiska influenser i form av långa upprepade fraser med bara någon liten skiftning i frasering eller rytmik. På ytan tycks musiken stå stilla, men drivs ändå framåt av egensinnigt och stökigt trumspel från Peter Nilsson. Spännande musik och ett album som OJ rekommenderar!" - Jan Strand/OJ


"Bäst lyckas de när de när de drar ner tempot och låter spelet gå på tomgång en stund för att försöka hitta en ny väg. Som i den kollektiva Seau d'air, när gitarristen Samuel Hällkvist försiktigt knäpper på de bluesstänkta konventionerna och när en saxofongeting, påhejad av glesa envetna anslag på pianot, växer i tydlighet och skaffar sig lite luft."
- Leif Carlsson/Lira


”Intertwined innefattar sex längre stycken med improvisationsorienterat samspel och framträdande rytmer. I likhet med Weather Report involverar man inte bara jazz och rock utan även indisk, afrikansk och kubansk musik. Det är också en möjlig tolkning av olika sorters world music, att man förhåller sig så pass kollektivt till materialet och gruppens sound. Initiativtagarna Loïc Dequidt (piano och elpiano) och Peter Nilsson (trummor) bidrar till en klart intressant, gryende trend."
- Johannes Cornell/DN


"Det här är sex begåvade musiker med basen i Malmö. Deras musik tar oss med tillbaka till den tid då Miles Davis och Weather Report med flera jobbade i en afro-arabisk stil med pockande rytmer och etniskt 
inspirerade klanger. Men den söker också sig till den nutida 
konstmusiken. Jag tjusas av pianisten Loïc Dequidts rena och raka 
tonspråk, som blandas med gitarristen Samuel Hällkvists råa sound. Det är en profilerad och personlig musik som går hem hos mig."
- Bo Levander/Jönköpingsposten


"I The Opposites tankemixer kan allt möjligt ingå även om grundjuicen är jazz. Sånt ger lyssnarenergi i mörka november. The Opposite satsar på kollektivet och gör en musik som känns väldigt uppdaterad, men med rötter i 70-talsjazz som Keith Jarrett, Weather Report och Sun Ra. Det är hela gängets insats som blir kraften och det skickligt modellerade ljudlandskapet. Det är mycket fräscht med musikalisk vidd och stimulerande nytänkt. Ljudbilden är som sagt komplex men baseras förutom på jazzjuicen på en rad influenser från indisk, afrikansk och kubansk musik." - Stefan Nilsson/Nerikes Allhanda


"Kopasetic har för vana att släppa musik som inte sällan är gräns-tänjande och utmanande. Gruppen The Opposite är ett exempel på detta, med en komplex, lite taggig, musik som pendlar mellan meditativt luftiga passager och täta sjok av funkiga rytmer, suggestivt och ösigt. Rock, jazz och orientaliskt blandas och ges av slagverk, bas och elpiano bakom altsax och en elgitarr som ofta har mer rockbett än jazzstuk. Pianisten Loïc Dequidt har skrivit tre av spåren, bland dem By No Means! som gungar fram lyriskt och vackert, och gitarristen Samuel Hällkvist två. Ingen ligger på latsidan för det är musik med genomgående hög energinivå." - Olle Hernegren/ Nya Wermlandstidningen


"This ensemble has, indeed, a strong and focused rhythmic identity and organic fluidity, but without the bombast excess of most fusion outfits. There is also a clear feeling of joyful playfulness, with a healthy dose of humor and eccentric outbursts more typical of Fred Frith's ensembles. All sextet members sound mature, possessing distinct musical voices, especially guitarist Samuel Hällkvist, who sounds as if he is taking Marc Ducret's angular and distorted lines a step further, and the assured playing of alto saxophonist Marcelo Gabard Pazos and, of course, the powerhouse drumming of Nilsson. All six compositions feature complex turns and cues, without being too dense. Dequidt's I Said Haha is one of the most intense, featuring the sextet's tight interplay and immediate role and solo changing. The free-improv Seau d'air is an arresting example of how a spare improvisation and distant jagged playing by Hällkvist and  Pazos can gel naturally with Dequidt and Nilsson's melodic lines, later crystallizing into a multilayered and cohesive collective sound. Hällkvist's Les délices de la mer and the closing Switch Foot Pogo clearly reference  Weather Report and even Keith Jarrett's American quartet with its captivating shiny themes and infectious grooves. This a highly original sextet, wise enough to balance form and freedom, intellect and emotion, and childish joy of playfulness, with tight and focused compositional delivery." - Eyal Hareuveni/All About Jazz


"The Opposite have a strong jazz/rock sound with great solos from their guitar, keyboards and saxist. The band name is also the name of the first track. I dig the way the electric piano and electric guitar solo around one
another intricately with the alto sax also swerving around them. I Said  Haha starts one way and then shifts as each member solos and each solo is pretty hot. If someone were to ask, I would call this progressive, electric jazz/rock. Their guitarist, Samuel Hällkvist, has a unique way of bending and twisting notes, reminding me at times of Marc Ducret. His solo at the beginning of Seau D'air is fractured yet it starts the song off just the right way. Each piece involves a different strategy or structure. You can tell that a good deal of time went into composing and learning these demanding pieces which seem effortless at times. The Opposite is an original and a most gifted sextet. I could see them getting a great review in the UK's Jazzwise magazine as well as doing well with the Wayside crowd. The more I listen to this, the more the complex ideas are revealed." - Bruce Lee Gallanter/Downtown Music Gallery, NYC


"Bang, Intertwined is a one-two punch. This sextet is playing what here in Quebec we call musique actuelle: creative, funny music built on confrontations, childlikeness, virtuosity, and byplays. Think Fred Frith or René Lussier. This is a total surprise and I’m completely won over. Discover them too!" - François Couture/Monsieurdelire.com


"The Opposite er et nutidigt band med deres uhøjtidige og ukonventionelle omgang med jazzrocken. Der eksperimenteres, som
på det kollektivt skrevne nummer Seau d'air. Der laves lange groovy forløb som på nummeret Les delices de la mer af Hällkvist, hvor der er smidt en forrygende omgang skæve breaks ind i et forløb, med guitar, sax og keyboardsoli. Pladen byder på afvekslende numre med trommeslageren Peter Nilsson i en fremtrædende rolle. Han spiller nutidige beskidte jazzrocktrommer, han imponerer både rent teknisk og med sin iderigdom, hvor han godt bakket op af percussionisten Anders Vestergård hele tiden holder pulsen."
- Niels Overgård/Jazznyt.blogspot.com


"Diverse rytmiske innfallsvinkler er mye av grunnlaget for musikken til The Opposite. Dequidt og Hällkvist står for komposisjonene, i tillegg til en som er kollektivt og spontant unnfanga, og det er et virilt og spennende ensemble vi får møte. Musikken er heldigvis vanskelig å sette i bås. Det betyr at dette er seks relativt unge herrer som henter sin inspirasjon fra en rekke kilder og som både lydmessig, dynamisk og rytmisk har makta å skape sitt eget brygg. I bånn ligger garantert impulser fra både rock og jazz og vi harmed et band å gjøre som stortrives sammen og som er i stand til å utfordre hverandre – mot slutten groover det noe vederstyggelig. The Opposite har absolutt vært et hyggelig bekjentskap som forteller oss at også langt sør i Skåne så skjer det mye spennende på jazzfronten." - Tor Hammerø/Jazznytt.no


"The title of their debut points and describes correctly what we hear. Especially what happens concerning rhythm and beat these acrobats weave very complex and intertwined structures. And very enjoyable not to forget! The CD opens with The Opposite that has an immediately captivating and complex rhythm, making room for nice solo work for sax and guitar. Also it is far from self-satisfied fusion. The playing of guitarist Hällkvist is one of the main forces preventing this. In Seau d'air, he opens with a mean and distorted guitar solo, making a meditative moment in the middle of the cd possible this way. Also on other moments he adds interesting twists. What defines their music most is the rhythmic complexity for which they took inspiration from the musical traditions of Cuba, India and Africa. The closing piece is one of the stronger pieces of this album. With its pushing moves, it brings this promising cd to a worthy end." - Frans de Waard/Vital Weekly


"Coveret til Intertwined viser en farvesprudlende lydbølge, der på sin vis er en passende metafor for musikkens farverige og dog abstrakte karakter. Gruppen spiller en funky og fri musik, hvor inspirationen fra indisk, afrikansk og cubansk musik er tydelig. Denne indflydelse viser sig først og fremmest, ved at musikken fokuserer på rytmen snarere end melodien. Over spændstige elbaslinier skabes vamps og grooves, hvis hypnotiske mønstre danner baggrund for de solistiske improvisationer, som når altsaxofonist Marcelo Gabard Pazos slår gækken løs med sine fyrige blæserfigurer på I Said Haha. Der er især ét album, der kunne udgøre en reference for musikken på Intertwined, nemlig Sun Ras Lanquidity, hvor man også finder foreningen af en hypnotisk funky musik og spaced out improvisationer, men også Miles Davis' optagelser fra 70'erne er en inspiration, man kan spore foruden alverdens eksotisk folklore. Midt i vrimlen af musikalske påvirkninger formår The Opposite dog at skabe deres egen lyd."  - Jakob Bækgaard/Geiger.dk


"Musiken är oftast framåtdrivande med avbrott för instrumentala improvisationer. Här finns influenser från både kubansk och indisk musik men mest hör man likheter med amerikansk jazz typ Weather Report med elgitarr och elpiano. Skivans helhet är ganska lättlyssnad och aptitlig." - PO Åstrand/Smålandsposten



 

The Opposite på KOPAfestival 2008  Foto: Ninja Agborn
The Opposite på KOPAfestival 2008 
Foto: Ninja Agborn